Monday, January 24, 2011

Mini Food

Olololo...

Geram aku tengok menda yang chumel2 ne...bikin aku geram satu badan!!!wargh!!!aku tadi kegilaan meng'google' cari keywords mini food...last2 aku tejumpa satu blog ni [Klik Sini]...memang chumel gila2 la mini food yang dorang bikin...contohnya yang macam di bawah ni...

Chomel kannn...

Jom usha gambar2 yang aku kurik dari Mr. Googly Woogly yang bikin jiwa aku x tenang...jom!!!

Rasa macam xmo makan jak benda2 ni sebab chomel2 belaka...awww...


Ok yang ni bukan mini food ok...
(dari kiri atas : Tart Nenas Gulung, Biskut Marmar
Dari kiri bawah : Tart Cream Nenas, Almond London)

Untuk gambar terakhir tu aku mo ulas sikit...hehehe...ni la biskut2 yang feymes sekali lebih2 lagi time riraya...biskut2 ni jugak jadi antara feveret aku la...tapi tapi tapi...untuk membuatnya punya la ya ampun!!!sakit buntut duk lama2 adun tepung, uli2 tepung, then bentukkan dia...OMG!!!

Pengalaman aku dulu...time posa tahun berapa x ingat...tapi time tu aku belum keja lagi la...makcik aku (mak kepada StengJulizah) amik tempahan buat biskut raya...memang banyak la customer beliau termasuk la auntie2 ku yang lain...hehehe...so stesen pembuatan biskut of koz la di rumah makcik aku...bayangkan time posa2...dugaan tu alahai memang dasat...boleh buat posa BATAL!!!mo buat tart nenas gulung kena buat inti dia dulu...untuk masak inti dia guna nenas ori + resepi rahsia dari makcik aku la...tu pun kena berdiri berjam2 mengacau inti untuk memastikan inti x hangus...

Then untuk adunan tepung pun mesti mo ngam2 punya supaya bila sudah masak nanti then bila sudah boleh makan biskut tu jadi rapuh sesedap rasa...tu baru tart nenas gulung...belum lagi biskut marmar...aku paling suka part mengukir jak...kadang2 aku ikut pattern ukiran sebijik cam dalam gambar...pernah jugak aku ukir lambang Nazi...hahaha...makcik aku marah la...sebab aku bosan tengok ukiran yang sama memanjang...hahaha...

Untuk tart cream nenas pun satu hal...adunan tepung lebih kurang cam mo wat tart nenas gulung tapi untuk membentuknya di acuan pun satu kerja...acuan2 yang makcik aku pakai memang banyak...setengah hari duduk buat untuk sekilo saja...(kalo wat sorang2 la hehehe...)

Almond London best sikit sebab x banyak proses...hadoiii kalo mengenangkan kengerian membuat biskut tu boleh buat aku mimpi buruk 3 hari 3 malam berserta sakit punggung + sakit pinggang...tapi amat berbaloi jugak penat lelah bila sudah dapat imbalannya hehehe...anyway makcik aku tu memang baik...kadang dia buat extra & just bagi dengan kami tanpa charges...thank you makcik hehehe...(bajet jek lebih...untuk raya tahun ni hehehe...)

Apa2pun...lain cerita...mini food ni memang chomel gila...kadang2 cam x sampai hati mo makan...bikin koleksi peribadi sampai expired date hahaha...

Pssst : sabarnya dorang buat mini food tu erk...untuk buat biskut yang besar2 pun buat aku naik darah ini kan lagi mini food yang sekecil itu...sesungguhnya sabar itu separuh daripada iman...

No comments: