Thursday, January 6, 2011

Cerita mekap...

Hahaha...

Dah namanya perempuan...so mekap ni kira sinonim dengan girls...tersangat2 la sinonim...koman2 pun mesti dak perempuan ada pencuci muka di rumah and bedak compact kan...hehehe...

Sama la macam aku...aku ada satu box penuh dengan mekap pelbagai brand...dari yang murah hingga yang termurah hehehe...

So aku mula mengumpul mekap bila aku start keja sebagai Pembantu Tadbir Sambilan tahun 2007 dulu...brand faveret aku...of koz la Silky Girl...murah, affordable, nice kaler etc...sambil2 tu kadang aku guna mekap kakak aku hehehe...tapi mostly aku memang guna mekap kakak aku time tu hehehe...sebabnya mo jimat hahaha...

Tapi semuanya punah bila aku travel balik ke kampung!!!Mekap aku habis berpecahan...OMG!!!sebab jatuh terhempas lorrr...terpaksa la beli balik...time tu bukan ada duit sangat...kena2 lg time tu duit banyak tertumpu untuk supply zat ke perut aku untuk buat aku lagi gemuk...

Lama2 aku da makin kurang pakai mekap gi tempat keja...hehehe...sebabnya...aku salu terlewat bangun...kalo mo mekap lagi mo tunggu lama...hasrat bermekap tu luput sekejap...tapi bila aku nampak blog ni [klik sini]...wahhh!!!mula la aku pasang angan mo jinak2 dengan mekap lagi...

So aku beli la dari kak Ann (pemilik blog) beberapa barangan dia...scroll ke bawah...

1) Eyebrow Plastic : Benda ni amat praktikal kepada mereka yang xmo buang/alis bulu kening yang lebat...boleh guna benda ni untuk cover kening asal dan lukis kening baru yang lentik dan tajam...sampai luka mata orang yang memandangnya hehehe...cara2 mo guna benda ni ada dalam blog kak ann tu...


2) Dermacos Fixing Powder : Haaa...ni fungsi dia lebih kurang loose powder...sesuai kepada apa jenis warna kulit sekalipun...kalo dipakai bersama Dermacos Camouflage Cream + Fix Spray kompom mekap tahan lama even berendam dalam air...tapi aku xdapat beli Fix Spray masa tu sebab kehabisan stok...tapi benda ni memang wajib!!!


3) Dermacos Camouflage Cream : Haaa yang ni bestfren Dermacos Fix Powder...memang wajib dorang berdua ni bergabung tenaga untuk hasilkan mekap yang superb...


4) All Black Train Case : Apalah ertinya mekap2 yang super banyak tanpa ada box camni...pengalaman membuatkan aku ingin menjaga baik2 mekap2 aku supaya x rosak bila ke sana ke sini...
5) Urban Decay Primer Potion : Yang ni fungsi dia untuk menyerlahkan lagi warna mekap especially eyeshadow la...this is eyeshadow base...long lasting...kalo mo cuci pun kena cuci guna air suam...tapi aku selalunya akan guna baby oil...smooth gitu hehehe...


6) Latex Sponge : Apa la ertinya mekap yang cantik tanpa latex sponge ni...hehehe...tahan lama...boleh cuci and reusable...sapuan yang rata dan yang paling penting murah hehehe...



Mekap yang lain seperti eyeshadow aku guna Silky Girl, In2It, Stila dll...untuk lipstik aku guna Avon, Silky Girl, Christian Dior, Channel dll...untuk maskara aku guna brand apa...x ingat...tapi mostly aku guna mascara dari Silky Girl jugak...eyeliner guna In2It...blusher pun x ingat...tunggu balik rumah cek balik la...hehehe...tapi blusher yang aku guna tu duo blusher...so bleh guna untuk shading jugak...untuk highliter aku guna In2It...eyebrows pencil pun Silky Girl...emm...apa lagi???rasanya tu jak la...kalo ada lagi nanti aku update...

So di bawah ni specimen2 aku hehehe...mungkin ada yang cantik or mungkin ada yang kamurang rasa macam errr...tapi tengok jak la hasil tangan aku ni yang x seberapa...

1) Tika : Budak ni student di Kolej Kejururawatan Sandakan...gambar ni di ambil seawal jam 8 pagi...masa ni muka dia xda mekap...hehehe...ni aktiviti bersama SPL (Sandakan Photography Lover)...


* * *

Yang ni selepas di touch up...hehehe...xbanyak beza jugak...tau...

(sumber gambar : [Klik sini] )

2) Pipiey : Kazen aku sebelah mak...ni gambar time dia kawin hehehe...gambar diambil di rumah pengantin lelaki time majlis tingkuang...


(sumber gambar : [Klik Sini] )

3) Rose : Dia ni member kepada member aku...Lena Rudarf...gambar ni adalah gambar pre-wedding...so, we all (Sandakan Photography Lover) arrange satu pre-wedding shoot pastu tukang mekapnya aku...


* * *


( Sumber gambar : [Klik Sini] )

4) Yus @ Frida : Kazen kepada bestie aku...Kichie...gambar diambil time majlis pertunangannya...


* * *


( Sumber gambar : [Klik Sini] )

5) Kichie : Haaa yang ni bestie aku...dia ni memang paling manang la hehehe...gambar ni diambil sewaktu majlis pertunangan kazen dia...Yus...dia pun mo jugak kena snap...hahaha...


* * *


( Sumber gambar : [Klik Sini] )

* * *


* * *


( Sumber gambar : [Klik Sini] )

Hahaha...dua gambar terakhir ni lokasi dia dalam bilik aku...wardrobe memang dari almari aku...baju aku time aku bertunang dulu...perasan x...hahaha...ok...dia ni sekarang membubut badan aku...lagi 5 kg hampir sama berat badan kami hahaha...sudah namanya bestie mesti segala2nya hampir sama...kecuali bf jak yang x sama k...

Untuk itu...aku ada join kelas mekap professional di DIY Beauty Club bertempat di Bandar Indah, Batu 4, Sandakan...Kelas tu memang kelasss...dorang ajar cara grooming dari hujung rambut hingga ke hujung kaki...tapi memang berbaloi...mana tau satu hari nanti aku bleh jadi mekap artis yang berjaya hehehe...perasan...tapi x salah kan ada impian cenggitu...wahhh!!!

Pssst : huuu...sakit perut tahan tawa...T_T

No comments: