Friday, December 17, 2010

Segmen : Dulu Aku Nakal !


Hehehe...

Kali ni aku teringin la pulak mo cerita pasal kenakalan aku zaman muda2 dulu yeargh!!! Entri kali ni ada berkaitan dengan Ben Ashaari sebab dia yang buka segmen ni hehehe...

So aku xmo buang masa sebab aku tersangat excitednessly haaa...(habis rusak Bahasa Inggeris)

Aku ni banyak sekolah aku pigi hehehe...kerja asik pindah-randah...apa bleh buat la...bapa aku dulu polis...memang terpaksa pindah-randah...Dulu2 masa aku start lahir sampai la aku darjah 5, aku membesar di Kg. Menunggang, Kuala Penyu, Sabah. (haaa...jangan ketawa...nanti ketulahan)...

So aku sekolah di SK. Menunggang dari darjah 1 - darjah 5 (1992 - 1996 )...Bila bapa aku dapat surat untuk pindah ke balai polis daerah Kuala Penyu...maka terpaksalah kami meninggalkan Pondok Polis Kerukan yang terletak di Kg. Menunggang...dulu2 pondok polis range dia ikut mukim terbesar...sebab tu la di panggil Pondok Polis Kerukan sebab Kg. Kerukan kira mukim yang terbesar di area tu...

Tahun 1997...darjah 6...aku pindah sekolah di SK. Pekan Kuala Penyu...di sini aku kena culture shock tau...sebab apa...dulu masa sekolah di SK. Menunggang tu majoriti students adalah non-muslim...so, kami2 yang muslim ni pun terikut2 la pakai pinafore...sampai di SK. Pekan ni plak...majoriti pelajar muslim...dengan automatiknya aku tukar uniform la...pakai tudung, baju kurung...

Bila melangkah ke alam sekolah menengah...aku sekolah la di SMK. Kuala Penyu...wahhh...mo tau apa sejarah sekolah ni...aku legasi ke-4 yang bersekolah di sini...dari kakak aku yang sulung, then kakak 2nd, kakak 3rd sampai la ke aku sekolah di sini...feymes jugak kakak-kakak-kakak aku masa sekolah di sini...tapi bukan feymes sebab hapa...sebab masalah disiplin...pulak!!!...tapi dalam masa yang sama kakak-kakak-kakak aku ni suma aktif sukan...haaa...Aku terkejut juga time pendaftaran tu ada sorang cikgu address pasal sisters aku tu...dari nama bapa sudah ku tau sapa gerangannya...(mungkin dalam hati cikgu tu cakap cenggini la)...Cabaran juga tu bila cikgu tu tanpa segan-silu bongkar kisah kenakalan sisters aku time dolu2...tapi...dorang silap sebab dorang belum kenal aku sapa hehehe...

So...bermulalah alam penuh debaran masa tu...minggu orientasi suma pelajar tingkatan satu dirojakkan...sampailah hujung sesi orientasi kitorang wajib menjawab soalan penilaian untuk menentukan kami sepatutnya berada di kelas mana...dulu ada 5 kelas...Amanah (ada belajar bahasa Arab), Bakti, Cekal, Damai dan Elit...haaa...jangan silap Elit ni kiranya kelas no.1 la hehehe...Lepas jawab soalan...minggu depannya dipaparkan nama pelajar dan kelas dorang. Aku cek punya cek...eh...aku dapat kelas Elit...bangga jap...

So...aku bertahan di kelas Elit ni sehinggalah ke tingkatan 3 dari tahun 1998 - 2000...kenapa sampai tingkatan 3 saja???Sebab masuk ke tingkatan 4 aku pindah sekolah...kali ni jauh dari pantai barat sehingga ke pantai timur (cek map ngam ka x)...aku berpindah ke Sandakan...Sebab apa pindah???Auntie aku suh aku sekolah di Sandakan sambil2 tu merapatkan hubungan silatulrahim sesama keluarga...kenapa???Ok...cerita background sikit...bapa aku orang Beaufort...mama aku plak orang Sandakan...oleh kerana bapa aku susah mo dapat cuti maka kami pun teramat la jarang dapat menziarahi keluarga di Sandakan ni...seingat aku tahun 1993 la last aku balik ke kampung mamaku...kira2 dari 1993 sampai 2000...berapa tahun??? So...begitu la ya...

2001 - Aku dimasukkan ke SMK. Perempuan Sandakan...sekali lagi aku culutre shock...kenapa???Sebab aku nampak semuanya perempuan saja...(sudah namanya SMK. Perempuan...haih...)Di sini aku dimasukkan ke kelas Sains 2 (Kelas Zamrud )...masa tu kelas hanya ada 3 iaitu Delima, Zamrud dan Berlian...Delima kelas Sains 1, Berlian kelas Sastera...aku terpaksa deal dengan ke-awkwardness-an di tempat ni sebab dulu di sekolah lama pelajar bercampur2...masuk sekolah ni aku nampak perempuan saja...satu bulan aku cuba menyesuaikan diri...So...akhirnya aku dapat menghabiskan SPM aku di sekolah yang banyak berjasa dengan aku biarpun aku adalah salah sorang pelajar yang teramat nakalnya ya ampun...

2003 - Tingkatan 6 Rendah...aku berhijrah kembali ke pangkuan parents aku...Aku bersekolah semula di SMK. Kuala Penyu dan terjumpa balik dengan kawan2 lama...tapi x semestinya kenakalan aku berakhir begitu saja...maintain nakalnya ya ampun...

2004 - Tup2 bapa aku sudah pencen...then parents aku decide untuk bermastautin di Sandakan dan tinggal berdekatan dengan rumah atok & nenek sebelah mama di kampung...sekali lagi aku migrated ke Sandakan...Aku register tingkatan 6 Atas di SMK. Muhibbah Sandakan la pulak...di sini pun aku terjumpa balik dengan member2 aku di SMK. Perempuan dulu...

Haaa...tu baru mukadimah pasal sekolah...yang ni pasal aktiviti ko-kum plak...

Mula dari Unit Beruniform la dulu k...

Darjah 1 - 3, Tunas Puteri
Darjah 4 -5, Pengakap
Darjah 6, Persatuan Puteri Islam
Tingkatan 1, Persatuan Puteri Islam
Tingkatan 2 -3, Pengakap
Tingkatan 4 -5, Kadet Remaja Sekolah
Tingkat 6 Low -6 Up, Persatuan Bulan Sabit Merah

(ketara x tetap pendirian)...

Kelab Matapelajaran...

Kelab Bahasa Inggeris - Haaa...yang ni start dari masuk sekolah sampai la habis sekolah memang tetap dan berpencen...tiada tukar2 punya...haaa...

Kelab Sukan...

Darjah 1 - 6, Kelab Bola Jaring
Tingkatan 1 - 3, Kelab Bola Tampar / Badminton
Tingkatan 4 - 5, Kelab Bola Jaring...(sebab sekolah ni xda Kelab Bola Tampar)
Tingkatan 6 Low - 6 Up - Kelab Bola Tampar

Kelab-kelab lain...

Tingkatan 4 - 5 - Kelab Tae Kwon Do (alaaa...sampai tali hijau jak pun hehehe...)
Tingkatan 6 Low - Kelab PROSTAR
Tingkatan 6 Up - Kelab Pencinta Alam

Masuk ke cerita jawatan plak...aku ni x la gila pangkat sangat hahaha...dulu masa sekolah rendah dari darjah 1 sampai darjah 5 berselang-seli tahun aku jadi penolong ketua kelas...tapi bila pindah ke SK. Pekan darjah 6 sehinggalah habis zaman sekolah...aku x pegang apa2 jawatan sudah...sebab...AKU NAKAL...hehehe...Pernah la dulu masa masuk ke tingkatan 1...aku gatal tangan isi borang untuk jadi pengawas sekolah...konon2 mo jadi budak baik la ni...tapi semasa berada dalam penilaian...aku dengan sedap hati bergaduh dengan sorang budak lelaki dari kelas aku juga...siap bertumbuk bertampar lagi tu...sudah la dulu2 perangai aku cam dak lelaki...kasar gila...kena2 lagi kelas kami tu berhadapan dengan bilik Pengetua...ngam sangat la kan...esoknya bila keluar senarai nama pengawas...kompom nama aku xda hahaha...

Hurm...masuk ke sesi guru kesayangan pula...aku sangat sayang dengan Cikgu Amy...beliau yang mengajar kami Bahasa Inggeris dan bertanggungjawab melatih aku menyebut perkataan di dalam Bahasa Inggeris dengan betul...Beliau mengajar Bahasa Inggeris time aku dari darjah 1 - 5...darjah 6 cikgu lain sebab kan aku pindah sekolah...Then...masuk ke sekolah menengah...berganti plak dengan Cikgu Azlinah...cikgu ni asal dari semenanjung...tersangatlah baik dan x pernah marah kami biarpun kami nakal dan ada sesetengah tu selalu gagal BI...aku memang sayang gila dengan cikgu ni...sampai la waktu beliau mo pindah ke semenanjung aku siap nangis2 lagi tau haaa...lepas tu aku bersikap biasa2 saja dengan mana2 guru sebab aku ni biarpun muka ganas tapi dalam hati ada taman hahaha...aku x suka kepada perpisahan...

Cerita pasal subjek paling suka n x suka...aku paaaling suka Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu...hehehe...sebab senang...paaaling x suka of koz Math & Sejarah...kalo Sejarah lagi la ya ampun...buka buku Sejarah pun bleh wat aku mengantuk gila2...ni kan lagi bila dengan cikgu berceloteh di depan...dan bila time ujian or exam paper Sejarah jak mesti aku bawak toyol hahaha...tapi tetap gagal juga...sejarah hidup aku time belajar Sejarah memang la aku x pernah lulus walau sekalipun...sampai cikgu Sejarah aku fed-up...aku bukan apa...aku betul2 x dapat konsentret biarpun aku paksa diri aku...mujur time result SPM kuar aku lulus Sejarah...dapat 5 lagi gitu awww...hahaha...tapi bila masuk ke tingkatan 6 memang x dapat save la...dua2 paper Sejarah aku fail...hurm...tapi bila aku imbas balik dalam masa2 sekarang ni senang jak aku mo ingat Sejarah...kadang2 apa yang cikgu ajar dulu2 tu keluar balik sekarang...pelik tapi benar...kalo aku belajar balik Sejarah time sekarang ni mungkin aku akan lulus kan...hahaha...

Kawan baik???ada...kawan baik masa sekolah rendah dari darjah 1 - 5 dulu ada 3 orang...Jamily, Leona & Jubita...kami selalu buat aktiviti sama2...dari la bermain sampai la buat yang pelik2...pernah dulu kami berempat ni gila2 mo mandi sungai dekat rumah si Jubita ni la...kerana telampau excited mandi sungai kami pun riuh-rendah...entah bila kami perasan...sedar2 mama si Jubita sudah datang bawak rotan...habis dia kena hambat oleh mamanya...kami apa lagi suma lari bersembunyi...yang paling lucu si Jamily...ada ka dia pi menyelam dalam air...last2 kedapatan...hahaha...

Masuk ke darjah 6...ada sorang lagi kawan baik aku yang maintain sampai sekarang biarpun jarak kami jauh...nama dia Noorsuziana...tapi glemer dengan panggilan Bibi...aku plak gatal mulut panggil dia Gadem...sebab badan dia besar...hahaha...kadang2 aku panggil Suziana...aku ni kan salu buli dia dulu...biarpun kami selalu gaduh tapi kalo ada apa2 dia la tempat mengadu hehehe...lepas tu bila masuk ke sekolah menengah dia pindah ke Selangor pulak...Aku jadi lonesome lepas tu...ada la kawan sepermainan...Chumbie & Liana @ Lion hehehe...dengan dorang ni la aku salu habiskan masa aku bermain & kadang2 study bersama...the next year...masuk tingkatan 2...Bibi is back...so dunia aku xla lonesome lagi...makin banyak la kawan rapat aku time tu...time ni juga la ada student baru masuk kelas...nama dia Bibi Surianeh...tapi Chumbie cakap dia ni ex-classmate dorang masa sekolah rendah dulu...so...aku dengan Bibi Surianeh ni pun rapat macam belangkas...tapi aku masih juga rapat dengan Suziana walaupun berlainan kelas...

Bila aku pindah ke Sandakan...semua kawan rapat aku dah jauh...di SMK. Perempuan pula kebetulan ada sorang lagi budak baru selain aku...nama dia Masnina...oleh kerana kami sama2 budak baru jadi kami duduk sama2 la...siap orang kata kami kembar sebab sama2 pakai spek & kononnya muka kami lebih kurang sama...Masuk ke tingkatan 5...cikgu arrange meja duduk bertiga...so...aku dengan Nina...lepas tu ada student yang aku x suka dulu duk sama2 dengan kami...dia la Azeanah atau lagi best panggil Anna tapi sekarang sudah tukar jadi Kichie...haaa...budak ni sombong gila masa tu...aku bawak berbual dia buat muka bodoh...aku buat lawak dia buak muka kosong...aku siap paksa dia untuk ketawa lagi pun x berkesan...sampai la satu hari tu ada satu budak dari kelas lain cari pasal dengan dia...budak tu tuduh si Kichie ni rampas boyfriend dia...walhal boyfriend dia tu kawan sekampung dan kawan sepermainan si Kichie time budak2...tapi budak yang cari gaduh ni tetap x puas hati...so aku yang tolong back-up dia...sejak dari tu...melekat la sudah aku dengan c Kichie ni sampai la sekarang...ke mana2 mesti ada aku & dia...tapi kami bukan lessy ok...hahaha...dengan dia la aku menangis ketawa bersama2...suka duka pahit manis kami kongsi...xda rahsia antara kami...sepanjang kami berkawan x pernah gaduh sampai masam muka...macam2 hal sudah kami lalui bersama...memang best la...

So...cita2 aku masa sekolah dulu banyak...mula2 aku mau sangat jadi Polis cam bapa aku...tapi bila bapa aku ceta macam2 tentang bahaya & apa semua tu...aku kensel...aku mau jadi cikgu la pulak...hahaha...tapi really...aku memang tekad untuk jadi cikgu...habis sekolah aku apply maktab...bila apply U pun amik course pendidikan...tapi xda nasib la...kena2 lagi result aku ngam2 cantik sudah...semua nombor aku ada...1,2,3,4,5,7,8,9 hahaha...kecuali no. 6...yang gagal tu Prinsip Akaun & Add Math hehehe...(malu2 jap...)Then bila usia semakin meningkat...aku x tetapkan sasaran mo jadi apa...apa2 pun boleh...last2 dapat la jugak aku jawatan di kerajaan...Pembantu Perhubungan Perusahaan...satu jawatan yang aku x sangka wujud dulu...

Cerita artis feveret dulu2 ni memang best...aku SANGAT GILA DENGAN BRITNEY SPEARS...haaa...apa saja majalah yang ada cerita pasal dia mesti aku mo beli...kadang2 kakak aku yang ke-3 tu sporting...dia tau aku gila BS ni...dia mesti belikan aku sticker or majalah yang ada muka BS...kaset & CD jangan cerita la...complete...selain tu aku sangat2 la update pasal artis time tu...macam O Town...Backstreet Boys...Westlife...Vengaboys...A1...The Moffats...Gil...Boyzone...dan yang sewaktu dengannya la...memang gila la time tu...bila ada masa senggang di kelas mesti aku akan buat konsert aku sendiri di belakang hahaha...kadang2 ada juga semember dua yang join or request aku nyanyikan lagu2 artis ni...lepas tu bila zaman beralih makin ramai la artis yang aku sendiri x sanggup list down sebab terlalu ramai...suma tu jadi kegilaan...tapi masa tu x la sampai mo tiru dressing dorang...juz suka lagu & minat jak...lama2 aku beralih ke punk rock...macam Avril Lavigne...Evanescence...Linkin Park...Skye Sweetnam...dan masa punk rock ni hebat...aku pun ter-dressing ala2 dak emo hahaha...cam janam jak aku masa tu hahaha...kuku hitam2...celak mata jgn cerita...lepas tu pakai stokin belang2 merah hitam panjang sampai ke lutut...haaa....cuba bayangkan...ngeri owh...hahaha...

Perkara yang paling aku x dapat lupakan masa sekolah is...aku ingat dulu arrr...banyak tapi ada yang lain tu macam ingat2 lupa la...aku paling ingat la masa aku ikut pertandingan menyanyi dalam Bahasa Inggeris...masa tu aku tingkatan 1...aku nyanyi lagu Sha La La by Vengaboys tanpa sebarang alat muzik mahupun minus one...tapi aku dapat no. 2 tu hahaha...bangga kan...hahaha...

Lepas tu masa tingkatan 3...aku & beberapa kawan sekelas yang lain join persembahan sketsa...kami buat pantomim time tu...tajuk IBU...wah syahdu gila...masa tu lakonan kami sangatlah berkesan...dari awal scene kisah pasal ibu tunggal yang terpaksa menyara anak dan menanggung beban hutang suaminya yang gemar berjudi dan mabok2...kami siap buat kostum compang-camping...siap ada replika kubur...time ni kononnya si ibu mati sebab sakit dan tertekan dengan kesusahan hidup...tapi memang superb gila la lakonan kawan2 aku...aku x berlakon...aku tukang baca skrip...tapi hasil tulisan dari aku la...idea lakonan kami berlima yang bergabung kepala hotak...Aku, Bibi Surianeh, Halfizah, Faizah, Zalizah...bila lampu dihidupkan kami dapat nampak ada penonton yang kesat air mata...siap berhingus2 lagi tu...kena2 lagi kami gunakan muzik Kitaro - Thinking Of You & lagu Exists - Ibu...mujur la time tu hanya persembahan...kalo pertandingan mungkin kami boleh menang hehehe...perasan...

then aku paling suka moment yang ni...masa ni aku tingkatan 5...kelas Delima bergabung dengan kelas Zamrud ikut pertandingan Choral Speaking peringkat sekolah...Masa tu aku berdiri di row yang paling depan sekali...tema dia pasal Kemerdekaan...memang best gila biarpun masa tu actually sekolah kitorang disqualified sebab ikut last minit...kami berlatih pun dalam masa seminggu saja...memang best gila...aku dapat part untuk berteriak time waktu plot kemuncak dalam persembahan kami...suma orang terdiam sebab isi persembahan kami tu menggambar keadaan semasa berlakunya perang...dengan bunyi yang macam2...huuu...

Kalo aku dapat go back to school aku mau belajar Math & Sejarah bersungguh2 hehehe...then kalo bleh suma benda yang x baik aku buat aku ingin perbetulkan...banyak benda yang aku buat...banyak juga buat salah dengan cikgu & kawan2 yang len...ya la...namanya juga manusia kan...mesti banyak buat silap...

Tapi yang paling aku x boleh lupa is bila aku berpura2 pengsan dalam Bengkel Kemahiran Hidup semasa matapelajaran Rekacipta...time ni aku tingkatan 4...pagi tu kami dikhabarkan akan ada kelas tambahan Add Math...kena2 lagi cikgu tu aku x suka sekali dengan matapelajaran tu...aku tercetus idea untuk buat kerja bodoh ni...kebetulan time tu harijadi adik lelaki aku...9 Julai 2001...aku tersangat la rindu dengan adik aku tu sampai aku menangis...kawan aku si Nina perasan...then aku buat2 sakit kepala...migrain la kononnya...sampai di bengkel tu aku makin tertekan sebab aku x tahan bau papan lapis dan keadaan bengkel tu yang cam hapak...cikgu perasan aku menangis2...bila cikgu tu tanya aku kenapa...si Nina cakap aku sakit kepala...apalagi makin la aku memantapkan lakonan...cikgu suruh sorang pengawas bawak aku ke bilik guru untuk makan ubat....so dengan yakinnya aku menjatuhkan diri...semua orang panik...hampir2 8 orang la jugak yang angkat aku time tu hahaha...orang yang pengsan mana sedar kan berapa orang yang angkat dia kan...dah aku berlakon aku tau la...dorang bawak aku ke bilik guru...entah kenapa ada member aku sorang ni pi call auntie aku...last2 aku dengar sora auntie aku dengan kazen aku datang...aku sudah terasa bersalah sudah time tu...tapi alang2 menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan...dah tu...aku di bawak ke wad kecemasan...adalah beberapa jam aku di sana lepas tu dibenarkan pulang...doktor plak siap bekalkan aku ubat gastrik...mungkin doktor tu tau aku menipu kan...hahaha...esoknya aku gi sekolah cam xda apa2 berlaku...suma orang heran...tapi yang bikin lemas...bila aku tanya jadi ka kelas tambahan diadakan...kawan aku cakap...cikgu kensel...punya laaaaa...

Haaa...tu la cerita kenakalan aku zaman sekolah dulu...sekian...

Pssst : untuk last perenggan tu rasa2nya kalo cikgu aku tau & auntie aku tau mungkin ka dorang akan pelempang aku???kompom...wajib dan berpencen hahaha...

9 comments:

Unknown said...

wah, nakal gak kot..sampai pengsan2.. tak nak g kelas + math ..bis apa , add math ..hehe

Mag said...

purak purak pengsan? itu kelakar tuh! hehe.. menarik la..

cool gila.. suka dan follow anda..

DULU AKU NAKAL

Syafiq Rosli said...

nice memories

Unknown said...

salam perkenalan..saya rozuan..jom singgah blog saya..

Nur Mudrikah said...

dtg ziarah dari blog encik ben ashaari.. jemput dtg umah.. salam ziarah=)

Lulu Caldina said...

wah panjang lebar ko..
rajin sangat eh...
keep it up..

Diyanieee said...

hahahahaha..
punya nakal..
wat2 pengsan lagi tue..hehehe

zain said...

wah bpa abg prnh krja pondok polis kerukan,,,skrg bpa sya yg jaga sana...smk kuala penyu pun sekolah saya sekarag...hehehe

zain said...

wah kakak..prnh tngl di kp...skrg bpa sya yang jaga tu pondk pls kerukan...n skrg sya sklh di smkkp..