Wednesday, January 20, 2016

Kisah Petang dan Kerepek Ubi Kayu

Assalamualaikum salam sejahtera kepada anda semua semoga  bahagia!!!

Petang semalam lepas balik dari kerja, anak-anak terus claim mintak bawak jalan-jalan. Dah tu bukan nak berjalan kaki. Nak naik kereta katanya. Baiklah. Mode SYMP masih belum hilang lagi walaupun dah lepas working hours. Takpe. Demi anak, aku redakan supaya dorang tak tantrum nanti.

Aku bawak dorang jenjalan pegi taman perumahan sebelah. Aku pun nak usha juga ada sebuah Pusat Asuhan Kanak-Kanak (PAKK) di Taman Sri Patiambun tu. Ingatkan dekat signboard ada letak nombor telefon yang boleh dihubungi. Tapi takde. Dah tu, aku nak masuk kat dalam tu, macam takde orang la pulak. So, kitorang pun balik.

Anak aku kalo bab selfie pun boleh tahan...tak nak kalah dengan mama dia

Balik tu, kitorang round lagi taman perumahan dekat kawasan aku tinggal tu. Dah puas round baru la kitorang betul-betul balik ke rumah. Dah balik rumah, tau-tau ada je kerepek ubi kayu. Husband aku ada tanam ubi kayu depan rumah. Haritu dia korek. Ada la dalam sebiji dua. Tapi, besar saiznya. So, petang semalam dah selamat jadi kerepek. Husband aku goreng time kitorang keluar jalan-jalan.


Tadaaa!!! Tu dia tu dia tu dia!!! Kerepek ubi kayu yang tak campur apa-apa walaupun garam. Hanya ubi kayu dan minyak masak untuk menggoreng. Rasa manis dia memang ada. Tapi, ada kepingan yang tak rangup sebab husband aku tak jemur. Lepas dihiris terus masuk dalam kuali. Yang tak rangup tu ada yang tebal hirisan dia ditambah lagi tak dijemur, memang tak rangup la jadinya. Hari ini husband aku jemur lebihan hirisan ubi kayu untuk digoreng petang ni. Nak rasa juga rangup ke tak rangup. Tapi, kompom rangup sampai krem rahang mengunyah.

Dah tazabar nak tunggu jam 5. Bunyi je mesin punch card tu, kompom aku terus ketik. Hewhewhew~~~

Ermmm...melapar pulak perut ni!

No comments: