Thursday, February 10, 2011

Rawatan Fisioterapi

Huwarghp!!!

Actually aku sekarang ni dalam mood mengantuk tahap akhir...tapi asal jak aku mo start mamai2 ada jak bunyi telefon...time aku x mengantuk xda plak orang yang sibuk2 mo cari aku...adeh...last2 aku malas la mo tidur lagi...huh!!!

Ok back to the point...kenapa aku sentuh pasal rawatan fisioterapi ni???Sebab aku teringat plak zaman aku menjalani rawatan fisioterapi selama 9 bulan dari Ogos 2008 - Mei 2009...memang gila la...gambarajah di bawah ni menerangkan beberapa jenis penyakit yang boleh dirawat melalui kaedah fisioterapi...

(Sumber gambar : Mr. Googly Woogly)

Ceritanya cenggini...sebelum aku dapat keja di gomen ni...aku keja di restoran 24 jam...so memang bz gila la...dalam hampir setahun aku keja di restoran tu ada beberapa kali la aku jatuh terhempuk gara2 mo serve orang baik punya last2 aku yang sengsara...kadang aku geram jugak dengan member lain...time2 bz tu la dorang sibuk mo mop lantai...bangang...apa lagi...aku dah la jenis yang main redah jak...kena2 lagi time bz...best jak tiba2 aku jatuh terhempuk...ada sekali tu time customer ramai...penuh restoran...apa lagi kena bantai gelak ramai2 la aku time tu...tebal muka jangan cerita la...

Lepas tu bila aku sudah start keja gomen pada bulan Mac 2008 baru la terasa duk dalam aircond pastu sejuk beku...masa tu la aku kena back pain...penah aku kena back pain ni sampai x bleh bangun...seminggu demam weih...pastu sensitif gila...x bleh kena sejuk...kompom belakang akan rasa kebas semacam...cam frost pun ada jugak...mula la aku rasa sakit sana sini especially di belakang tu...

Bila aku x tahan aku gi la hospital...last2 doktor syorkan aku buat rawatan fisioterapi...so aku start la rawatan tu dari bulan Ogos 2008...mula2 tu sakitnya bila dorang guna kaedah elektroterapi...cam dalam gambar di bawah ni...

(Sumber gambar : Mr. Googly Woogly)

Nampak yang cam patch tu???Benda tu akan dilekat ke kawasan yang sakit tu then doktor akan adjustkan berapa power yang bersesuaian ikut tahap kesakitan...mula2 tu memang sakit...sempat jugak la termengalir airmata...pastu benda tu akan dibiarkan merenjat otot selama 20 minit...tapi lama2 cam best jugak benda tu...

Lepas tu dalam sesi seterusnya...aku diberikan rawatan melalui pancaran infrared...rupa dia cam gambar di bawah tu...aku salu cakap "kena panggang" hahaha...sebab method dia...pesakit disuruh bertiarap...(baju bukak, bra pun sama then ganti dengan pakaian pesakit la)...pastu lampu infrared tu akan dihalakan ke kawasan yang sakit tu selama 40 minit...ni best...biarpun rasa dia panas2 suam hehehe...tapi boleh buat aku tidur selama 40 minit jugak...memang best la...penah sekali tu aku tertidur siap drooling lagi hahaha...yucks!!!

(Sumber gambar : Mr. Googly Woogly...abaikan mamat tu hehehe...)

Tapi ada pantang larang jugak sebelum menjalani rawatan infrared ni...untuk yang tengah period @ mengandung memang x dibenarkan...takut ada efek...pernah jugak la aku beberapa kali terpaksa skip kerana kebetulan time tu period daaa...kena set date lain la untuk next session...sampai la bulan Mei 2009 bila doktor mengesahkan bahawa my backpain is already cured hehehe...

Sekarang ni aku sudah x terlalu sensitif lagi dengan cuaca sejuk...kalo sakit belakang tu pun mungkin disebabkan posisi tidur yang x ngam...kadang aku main bantai jak...mula2 tidur elok jak berbantal...sekali bangun pagi cek2 di lantai sudah tidur...biasa la gundah hahaha...sapa2 yang tidur sebelah aku merasa la muka kena kaki atau tangan himpit leher @ muka hahaha...

Pssst : hari ni hari mengantuk aku tapi bila aku mo tidur mesti tepon ni memekak!!!

No comments: