Thursday, November 18, 2010

By the roots...they produced ME~~~

Saja jak header tu in English hahaha...

Wokey peeps...ada beberapa kenalan yang tertanya-tanya dari mana aku dapat muka macam ni hahaha...


(Gambar diambil sendiri semasa majlis pertunangan dolu-dolu hahaha...thn 2009)


(Yang ni time menghadiri majlis pertunangan sepupu bestie aku...jadi tukang gambar + tukang mekap...yg ni current year...muka sekarang la kononnya)

Ada beza kan???Tahun ni aku memang suka gain weight hahaha...tahun lalu aku ada slim sikit...sebabnya...makanan sekarang ni sedap-sedap belaka hahaha...ok...apa kena-mengena dua gambar ni dengan tajuk header tu...haaa sini aku cerita...

Pada tahun 1985, September 9, lahir la sorang budak yang nakalnya ya ampun ke muka bumi. Di namakan Norazwati oleh bidan yang bertanggungjawab untuk membidankan mamaku. (Norazwati aka Nor Adzwaty make sense la kan...Rokkafella???)

Tempat lahir di Pondok Polis Kerukan, Kuala Penyu, Sabah. Lahir pada pagi hari Khamis kalau x silap la hehehe...

So banyak orang tanya aku bangsa apa...Officially aku adalah dari suku kaum Bisaya di Sabah ni. Populasi orang Bisaya ni tertumpu di beberapa daerah seperti di Kuala Penyu, Beaufort dan Papar. Actually bapaku penah ceta dulu la kan, asal suku kaum Bisaya ni adalah dari Sarawak dan mengikut research yang aku buat di internet suku kaum Bisaya ni terdapat di kawasan Limbang, Sarawak. So adakah kemungkinan roots aku dari situ???(pssst : betulkan aku kalau aku silap)

Untuk dijadikan penyedap cerita, bapaku ni mixed race. Bisaya + Dusun Tatana. Kampung bapaku terletak di Kg. Padas Damit, Beaufort. Aku dibagitau bahawa aku masih ada relatives yang non-muslim di sebelah Kuala Penyu & Beaufort. Sejauh mana kebenarannya kena tanya mamatua ( aka nenek) @ bapatua ( aka atok) la...

Ok...mamaku pun mixed race. Sungai + Jawa. Sebab atok aku dari suku kaum Sungai dan berasal dari Kg. Kuamut, Kinabatangan. My mom lahir di Kg. Lamag, Kinabatangan dan sekarang sudah berpindah ke Kg. Buang Sayang, Kinabatangan. (Tapi bukan Kg. Buang Sayang Suan Lamba ok...di Kinabatangan ada dua Kg. Buang Sayang. So, don't get confused). Manakala nenek aku plak berbangsa Jawa asal dari Sulawesi. Cuma, nenek aku lahir di Sabah sebab parents dia migrated to Sabah and get married here also.

Ramai yang tegur kulit aku putih. Saya bukan owrang puteyh ya...hahaha...hanya kulit saja yang putih/fair-skin. Ada yang cakap juga muka ku iras-iras orang berbangsa Cina (mungkin sebab spek aku besar kot???) Tapi really perkara ni betul-betul pernah berlaku. Ada sekali tu aku gi pasar and kebetulan mau beli sayur dengan asau ni. Boleh-bolehnya dibawaknya aku speaking Chinese. Aku cuma dapat tersengih busuk sambil cakap..."Soli ah...saya tia pandai cakap cina"...hahaha...Ada jugak sekali tu time aku naik bus mo gi keja. Bus mini ni xda konduktor. So driver tu singgah di stesen minyak untuk isi minyak la apalagi...dia cakap dengan aku..."Amoi...tunggu sekejap arrr...saya isi minyak dulu"...aku angkat muka & nampak driver tu tengok aku dari rear window dia...Aku just angguk.(pssst : kejadian ni berlaku before aku pakai tudung. So take note...wakaka...so dalam hal ni aku salahkah spek aku yang besar tu...)

So...tu la kejadiannya...ada jugak la yang tegur aku ada iras-iras orang dari suku kaum Kadazan. Tu aku memang agree sebab kami berdarah Dusun Tatana juga. Hehehe...and then yang paling sedih, selalu orang salah anggap Bisaya ni as a Visaya ( Bahasa Tagalog macam dalam ceta Pangako Sayo dan yang sewaktu dengannya ). FYI Bisaya vs Visaya is not from the same roots. Bisaya memang asal Sabah but Visaya asal dari Philipines. So ada beza. Bahasa Bisaya lebih kurang cam Bahasa Dusun. Jauh sekali dengan Bahasa Visaya yang mana dorang ni lebih gunakan Bahasa Tagalog. Memang lari banyak perbezaan dia...

Untuk pengetahuan juga, memang selalu la orang akan mistaken yang aku ni bangsa Visaya sebab muka aku ni jugak la. Aku ada buat ujian di Celebrity Look-a-Like Meter then the result is...Muka aku resemble Kristine Hermosa...Actress and Singer terkenal di Philipines. tengok post yang ni http://noradzwatyrokkafella.blogspot.com/2010/03/my-celebrity-look-like-meter.html. What's yer comment???Mesti aku lagi chomel kan wakakaka...

So...enough for the mumbling...korang tengok la sendiri ngehehehe...

Pssst : ngehehehe...so di mana aku berada sekarang???aku berada di Sandakan hehehe...(kenapa aku banyak guna perkataan so dalam entri yang nih???)


4 comments:

SyerAgh said...

so.. sandakan syok x?

Nor Adzwaty Rokkafella said...

best gilak...bkn setakat syok lagi~~~

kupu kupu kertas said...

owh...tulun kinabatangan
aramaiti,hehehe...

Nor Adzwaty Rokkafella said...

@kupu2kertas : hehehe...baru ko x tau kan???wakakaka...