Friday, November 12, 2010

Kawan atau lawan???


Baru-baru ni I'm kinda getting myself into my bestie's problem...dia salu luahkan perasaan ma aku pasal mamat sorang ni yang sudah berkahwin...Well. FYI dorang ni bukan la ada skandal but this guy jadikan bestie aku ni tempat dia meluahkan masalah bila dia get in blue with tunang dia yang sekarang sudah jadik bini dia. Well this guy pun aku kenal juga. I never meddling in their friendship before.


Sampailah satu hari tu, bestie aku datang umah and mengadu macam-macam. Dia cakap bini mamat tu marah-marah pastu tuduh dia penipu and cuba untuk merosakkan hubungan dorang. So bestie aku naik bengang la. Ya la dia kan juz kawan jak sama mamat tu. Bini dia sudah salah faham.

Aku naik geram juga but aku biarkan jak. Then sampai satu masa aku nampak la bini mamat tu komen di FB salah satu member aku jugak. So aku dengan ringan tangan pegi la gatal-gatal sindir minah tu. Bila aku view profile dia rupanya budak lagi. Sebaya dengan adik aku. Hurm...kepala aku pun sudah bertanduk untuk makin sindir-sindir budak ni.

So on this day, aku dapat notification yang budak tu reply comment tu. Apalagi aku pun meregangkan jari-jemariku untuk menyerang balas. Balas punya balas last-last kitorang berdamai. Aku bukan apa. Aku kesian dengan bestie aku. Kalau betul dia salah, she deserve a second chance ba. Then aku juga tidak sampai hati untuk marah-marah lebih-lebih.


So untuk jadi penyedap cerita kitorang pun jadi friend di FB. Then tetiba mamat tu plak yang sentap. Dia sentap berabis and cakap aku plak yang sengaja meruntuhkan rumahtangga dia. Well bestie aku penah cakap bini dia tuduh bestie aku ni ada skandal dengan hubby dia sebab ada kawan dia nampak hubby dia bawak pompuan jenjalan. Tapi mengikut bestie aku semasa kejadian beliau berada di rumah sedang bersantai-santai. Then dia cakap yang pompuan tu la skandal mamat ni.

So aku cakap bebaik la dengan mamat ni. Emosional plak dia. Dia cakap kasi hancurlah dia kalo itu boleh buat aku bahagia. WTF??? I only want to make things right. Mungkin cara aku approach bini dia tu mungkin agak kasar but his wife sudah ok dengan aku. Kitorang siap declare 0-0 lagi. Means no more war.

Last-last aku mesej berangkai antara aku, bestie aku, mamat tu n bini dia. Aku explain everything to make things clear. Masa tu masih sentap gila lagi mamat tu. Kalo ada depan aku mungkin aku sudah chubit-chubit bijik mata dia. Then aku post wall saying that I'm Sorry to all of them. Then everything back to normal. Phew!!!

So pengajaran kepada diri-sendiri, never dengar cerita dari sebelah pihak saja untuk wat judgement. Better see face to face to make things real clear.And NEVER EVER to pandai-pandai jadik hero or heroin. Biar orang tu selesaikan masalah dorang sendiri. Kan padan muka aku. Nasib baik benda sudah ok(errr...mungkin)...kalo x mampus la wei!!!

* * *


Pssst : Teruk juga perasaannya bila berada in the middle of a chaos...urghhh!!!

4 comments:

Zezebel said...

susah kan kalau ada cemburu gitu tapi logik juga rasanya kalau sang isteri nak marah kalau sang laki rapat dengan perempuan lain...

Asfan Ash said...

hoho isu rumahtangge nih..
tp bagus ah dah confront due2 pihak so kita xbias

Cheers

Anonymous said...

sukarnya memahami.. sukarnya dfahami~

Nor Adzwaty Rokkafella said...

@zezebel : it's normal la wife dia cemburu...aku x salahkan wife dia...aku rasa yg patut bertanggungjawab dlm ini hal is hubby dia la...
@arc : yeah...aku rasa tu la yg terbaik aku blh wat utk jernihkan kembali keadaan...
@macy : ko wat2 faham jak la hahaha...