Tuesday, November 19, 2013

Untitled : Bab 3


Cepat sekali masa berlalu. Aku baru balik semalam setelah berkursus di Bintulu sejak hari Jumaat yang lalu. Hari ini pula hari Selasa. Aku masih dilanda kemalasan yang luarbiasa. Hari ini aku berselipar ke pejabat. Kasut wedges aku patah semasa berada di Bintulu. Itu mungkin menandakan bahawa aku harus menurunkan berat badan. Berat badan. Cerita berkaitan berat badan, aku sangat bangga dengan figure badanku sewaktu aku masih remaja. Yalah, bukanlah solid molid sangat tapi boleh dikatakan badan aku fit dulu.

Apa tidaknya, balik dari sekolah terus makan tengahari. Lepas makan tengahari, seawal jam 2 petang aku sudah berbasikal ke perpustakaan. Bukannya menelaah pelajaran pun. Hanya sekadar membaca novel ataupun membaca majalah kesukaanku iaitu Archipelago. Kalau belum sampai majalah terbaru Archipelago, aku akan membelek majalah Going Place keluaran MAS. Malaysia Airlines ya bukan MAS MONA hehe. Berbalik kepada topik tadi, ya aku sememangnya suka membaca. Paling wajib untuk aku baca ialah buku berkenaan Sabah Below The Wind. Buku tu sangat tebal dan banyak gambar. Sememangnya aku pada masa itu selalu terpegun dengan kecantikan gambar yang dimuatkan di dalam buku tersebut. Memandangkan aku lahir di daerah Kuala Penyu, Sabah maka aku sentiasa memuji akan keindahan negeri Sabah biarpun kini aku berhijrah ke negeri sebelah iaitu Sarawak.

Ok, semacam sudah menyimpang dari isu asal. Dulu aku sangat aktif bersukan. Badminton, bola tampar, aktiviti riadah luar bersama rakan-rakan dan macam-macam aktiviti aku buat. Di sekolah pun aku selalu menjadi wakil rumah sukan ataupun sekolah untuk acara-acara ini ditambah lagi dengan acara padang iaitu lompat tinggi, merejam lembing, melontar cakera dan acara balapan 200 meter dan 1500 meter. Tidak percaya? Terpulanglah. Biarpun susuk tubuh badanku kecil atau kemetot atau kalau dalam bahasa Sabah biasanya digunakan istilah pindik-pindik tegap (pendek-pendek tegap), tapi aku memang macam lipas kudung hahaha. Ya, itu dulu. Tahun 2001, apabila aku berpindah ke daerah Sandakan di situ aktiviti aku terhenti. Tiada lagi badminton, tiada lagi bola tampar. Daerah Sandakan itu sendiri asing bagi aku apatah lagi isi kandungan di dalamnya. Sebulan aku culture shock. Sebulan aku berendam airmata dan meronta-ronta mahu balik ke daerah Kuala Penyu. Ketika itu aku berusia 16 tahun dan dipindahkan ke Sandakan untuk bersekolah di Sandakan. Aneh bukan? Sebab ibu bapaku masih berada di Kuala Penyu waktu itu. Bapaku masih berkhidmat sebagai anggota polis. Ya, aku menumpang berteduh di rumah makcik sebelah mak aku. Paling tepat, adik ketiga mak aku memandangkan mak aku anak sulung.

Dan bila mengimbas kembali tentang bentuk badan aku, betapa aku ingin kembali solid. Tapi, adakah mungkin. Sekarang tahun 2013, aku sudahpun mempunyai 2 orang anak. Selepas melahirkan anak kedua, berat badan aku naik mendadak. Mungkin disebabkan oleh suntikan perancang keluarga yang aku ambil. Mungkin hormon di badan aku terganggu. Mungkinkah juga disebabkan oleh selera makanku yang semakin membuas sejak akhir-akhir ini? Segalanya mungkin.
Aku sebenarnya masih memikirkan apakah tajuk yang sesuai untuk aku letak pada bakal novel yang aku tulis separuh mati ini? Di dalam kepala otakku yang agak kurang bergeliga sekarang ini, aku ingin letak Blogku, Diariku. Atau Blogku, Hidupku?

Haih.

No comments: