Tuesday, November 12, 2013

Untitled : Bab 2


09.09.1985. Hari aku dilahirkan. Hari aku menemui dunia yang aku tidak tahu apa isi di dalamnya. Aku tidak kenal sesiapa melainkan aku kenal detak jantung ibuku. Ya. Bau badan dan degup jantung ibuku aku sangat kenal. Manakan tidak, aku berada di dalam rahimnya selama 9 bulan 9 hari. Untung aku kerana lahir tepat pada waktunya. Aku sentiasa terdengar orang tua-tua bercerita, kebiasaannya ibu mengandung selama 9 bulan 9 hari atau 10 hari. Itu yang selalu tepat. Kata orang tua. Bukan kata saya. Hehe...

* * *

Ketuk ketak ketuk ketak. Jari-jemari masih lagi menaip. Kali ini sudah masuk ke bab 2. Wah, laju juga idea aku datang mencurah-curah ke ladang gandum. Aku menginginkan saat ini ada seseorang yang akan membawaku berbual. Bercerita tentang apa saja.

Sebenarnya emosi aku pada hari ini stabil. Seawal jam 4.00 pagi itu memang normal. Itu memang waktu mata ini automatik akan terjaga sebelum anak-anak merengek minta dibuatkan susu. Aku rindukan anak-anak di kala ini. Entah apakah yang mereka lakukan sekarang? Mungkin sedang bermain. Atau mungkin sedang didodoi oleh sang suamiku? Suamiku. Seorang yang sangat hebat pada pandanganku. Di kala aku keluar mencari rezeki, dia menyinsing lengan baju membantuku untuk menjaga anak-anak di rumah. Bukan dia tidak mahu mencari rezeki untuk anak-anak dan isteri. Tidak, dia bukan seorang dayus. Akan tetapi dalam situasi di mana kami masih baru di sini, dan ibu mertuaku pula sibuk dengan aktiviti berladangnya, kami tidak mempercayai orang lain selain saudara mara untuk menjaga permata hati kami. Natijahnya, sang suamilah yang terpaksa berkorban. Aku? Aku tidak boleh mengorbankan masa kerja aku sedangkan di dalam hati aku meronta-ronta mahu menjaga mereka. Sehinggakan aku pernah menginginkan jawatan surirumah sepenuh masa yang bergaji. Hahaha. Hanya impian semata-mata.

* * *

" Siti, kamu sudahkah buat lawatan kemajuan?" Tiba-tiba boss menerjah ke ruangan kerjaku. Aku tersentak sedikit. Terkejutpun ada.
"Belum boss, " aku tersengih kelat. Aku sudah kedapatan menculas masa. Aduhai!

"Kamu tahukan 15hb ini kamu kena isi SKT? Dan kamu masih belum membuat lawatan kemajuan. Saya mahu sehingga 15hb ini kamu buat 20 lawatan kemajuan. Alaaa...ambil saja majikan di sekitar-sekitar sini", nada boss sangat tegas. Aku telan liur.

"Kamu tanya dengan Encik Mardi tentang apa saja berkaitan lawatan kemajuan ya", boss memandang tepat ke arahku. Aku hanya mampu tersenyum kelat. Kelat sungguh. Detak jantungku sangat laju. Ya lah, biarpun bossku adalah sama jantina dengan aku tetapi aku tetap hormat dengan boss. Sebab dia bosslah.

Aku mengangguk laju. Boss berlalu pergi. Aku menyambung sedikit tulisanku sebelum aku bergerak keluar. Kali ini boss membenarkan aku berpeleseran di luar untuk membuat kerja. Kerja. Bukan berfoya-foya. Titik!

No comments: