Thursday, November 7, 2013

Gambar : Trip To Long Napir, Limbang - Part 3

Assalamualaikum salam sejahtera kepada anda semua semoga bahagia!!!


Okkk..hari ini buat entri trip seperti dalam tajuk untuk part ke-3...let's go ah~~~


Gambar 22 : Bermula la perjalanan kaki kami menuju ke Kg. Bahagia. Kerana calon-calon dalam list kami tu ramai yang tinggal di area Kg. Bahagia ni. Orang local bagitau untuk ke Kg. Bahagia, you have to go by foot on a 45 minutes walk. Challenge accepted!!! Oh dan untuk ke sana harus mengharungi jalan berbukit okay...


Gambar 23 : Dan kepish...Cik Nora sudah hilang dari pandangan mata. Aduiyai...ternyata aku ketinggalan. Alasan utama sebab aku sibuk amik gambar. Alasan kedua sebab aku gemuk dan aku x larat mau memanjat bukit. Gambar ni nampak macam landai jak tapi tahap kecerunan dia ada la dalam 20 darjah gitu.



Gambar 24 : Sayup jak aku nampak abang driver kami tu. Dorang tunggu aku jugak rupanya hehehe...ini kira halfway perjalanan sudah ni.


Gambar 25 : Ok fine. Tahap curam untuk turun bukit ni aku bleh cakap hampir 45 darjah. Mungkin dalam 30 ke 40 darjah la jugak. Turun memang sedap la. Cuba naik...ha kau...kejang pehe hahaha


Gambar 26 : Turunan tadi tu membawa daku ke sini. Ya ke sini. Di sini memang sudah dekat la dengan kawasan perkampungan tu. Aku boleh dengar water stream. Nyaman jak udaranya. Tenang jiwa. Dan semput hahaha...


Gambar 27 : Err...baca deskripsi di atas hahaha...



Gambar 28 : Water stream yay!!! Aku rasa mau terjun jak terus ke air tu. Mujur aku x pandai berenang. Ntah dalam ntah tidak air tu hahaha...


Gambar 29 : Jalan yang putus. Tapi jangan risau tetap ada jalan back up.




Gambar 30 : Finally!!! Sampai jugak biarpun usus perut aku macam mau putus. Pinggang aku rasa macam xda tulang sudah. Nafas aku sudah rasa macam kering oksigen jak dalam paru-paru tu. Orang lain lama sudah sampai. Tinggal aku jak yang ditunggu. Kesian hahaha...



Gambar 31 : Visitors book. Ha ko tengok. Ko jangan main-main. Banyak sudah pelancong datang sini. Kami jak yang kelambatan. Pergh!!!


Gambar 32 : Ok ini memang rare. Kalo kamurang mo tau, inilah dia orang asli kaum Penan di Sarawak ni. Masih dengan pakaian tradisinya. Berumur hampir 80an. Warga yang tertua di kampung ini.


Gambar 33 : Sesi menemubual calon peserta. Aku tengah duduk-duduk ambik nafas. Sebab penat masih bersisa hehe...



Gambar 34 : Ok...time ni sesi temubual sudah selesai. Kami mau balik sudah. Sempat lagi En. Shamsul bergambar dengan salah seorang kanak-kanak di sana.


Gambar 35 : Ok. Aku malas mau amik gambar lagi masa otw balik tu. Sebab aku kena menempuh lagi 45 minit walk tu. Dan owh...aku kali ini ditunggu sebab tahap kesemputan aku sampai aku boleh rasa isi perut aku mau keluar. Mujur la juga di awal-awal tu aku x makan banyak sampai kenyang. Peluh? Jangan cerita la. Sama macam aku mandi pakai shower hahaha...

Pssst : ok bersambung ke part 4 nanti hewhewhew







No comments: