Friday, December 2, 2011

Dugaan & Nikmat

Assalamualaikum salam sejahtera kepada anda semua semoga bahagia!!!

Apa biasanya reaksi kita sebagai manusia bila ditimpa musibah???Mungkin ada yang mengeluh, menangis...dan orang yang tabah biasanya redha dengan ketentuanNya...tawakkal pada apa yang terjadi dan menganggap ianya salah satu cubaan demi menguji keimanan terhadap yang Maha Esa...

Ada juga manusia yang bila mendapat nikmat dikurniakan kepadanya, tetapi disia2kannya...apabila nikmat itu telah tiada barulah menyesal tiada berkesudahan akibat kealpaan dalam mensyukuri nikmatNya...manusia memang lumrahnya begitu...

Jika ingin difikirkan perkara ini sedalam2nya sampai mati pun kita xkan menemui jawapan...tetapi kita tetap berpegang teguh bahawa setiap yang berlaku pasti ada hikmah dan nikmat di sebalik dugaan2 yang melanda...mungkin dugaan itu bisa mendekatkan dirinya pada yang Esa...begitulah agungnya kuasa Allah SWT dalam mencorakkan kehidupan umat ciptaanNya...Allah SWT x akan memberikan ujian yang hambanya tidak larat untuk menanggungnya...begitu sayangnya Allah SWT kepada umatnya...namun, hambanya ini sering khilaf dan sering melakukan kesilapan sama ada dalam sedar mahupun sebaliknya...

Aku amik contoh seorang sahabatku...beliau pada luarannya kelihatan agak kasar dalam berbahasa tetapi disebaliknya terselit sifat lemah lembut dan ceria...biarpun saiz fizikalnya agak besar dari aku tapi aku suka bila mendengar cerita mengenai kehidupannya dan adakala aku bermimpi alangkah indahnya kalo aku berada di tempatnya...dan dia pula bermimpi untuk berada di tempatku...kami masing2 sebenarnya ingin lari dari hakikat kehidupan masing2...

Cuma apa yang aku lihat sekarang, hidupku semakin hari semakin banyak perubahan yang agak drastik berlaku beberapa tahun yang sudah sehinggalah ke hari ini...seiringan dengan itu juga perubahan dari segi pemikiran dan kematangan juga berubah...berlainan dengan sahabatku, beliau masih sama seperti dulu...dan rintihan yang biasa ku dengar juga masih sama seperti dulu...aku doakan semoga sahabatku itu bisa membuat sedikit perubahan agar satu hari nanti dia akan bahagia selalu hingga ke akhirnya...dan untuk diriku sendiri, aku berharap aku akan menjadi semakin matang :)

Untuk sahabatku jika kau membaca entri ini...percayalah...ketabahanmu pasti akan berbayar dengan nikmat yang tiada taranya...Allah SWT ingin menduga kita sebelum DIA menurunkan kelazatan nikmat kepada kita...percayalah padaNya...

Pssst : sekarang dekat jam 3 pagi...tidooo

No comments: