Friday, December 23, 2011

Realiti Kehidupan - Buang Bayi

Assalamualaikum salam sejahtera kepada anda semua semoga bahagia!!!

Berbekalkan segelas susu panas, sambil menonton drama Dingin Lavenda di TV3 di samping berada di samping si dia yang tersayang...aku banyak melayangkan fikiran ke perkara yang lain...

Semalam terdengar dan terlihat gambar mengenai berita kes buang bayi di kawasan berdekatan sini juga...dan sempat chat dengan kawan yang kebetulan tinggal di kawasan tersebut dan dia yang secara eksklusif telah berjaya mengambil gambar insiden yang menyayat hati itu...sungguh aku menangis apabila melihat gambar tersebut...sila baca artikel ini dahulu di Berita Harian...



Sampai hati kan parents baby ni...really gambar ni buat aku menangis teresak-esak sehingga terbawa ke tidur...kawan aku cakap...kejadian tu disedari jam 8 malam semalam...anakbuahnya dengan cemas bagitau dia untuk amik gambar baby jatuh di air...dia cakap "uncle2...pi gambar tu baby jatuh dalam air...mati sudah dia..."

So bila member ni pegi sana memang betul la...semua yang berada di tempat kejadian bersedih apatah lagi bila mayat baby di angkat ke atas...semua nampak wajah baby yang comel yang tidak berdosa itu...sangat kesian T_T...aku yang cuma mendengar cerita pun boleh menitiskan airmata ini kan lagi jika aku berada di sana waktu itu...khabarnya baby tu adalah baby boy...telinganya hampir putus di makan ikan dan tali pusatnya juga memendek pun sebab di makan ikan...ketika sedang menulis artikel ini pun aku menangis...sedih...

Menurut polis, usia baby tu sudah seminggu...tapi masih x pasti sama ada sudah seminggu di dalam air atau pun baru beberapa hari di dalam air...misalkata la baby tu baru 2,3 hari lepas di buang ke laut...maksudnya sebelum itu baby itu tentu hidup dan berada bersama parents dia...xka terlintas di hati dorang bahawa baby tu sepatutnya diberi peluang untuk hidup???Tergamak dorang buat camtu...well aku bukan macam orang lain yang akan mengeluarkan hujah2 keagamaan atau pun mengutuk mencaci...bukan kerana aku tidak simpati...aku sangat simpati dengan bayi itu, dengan parents bayi itu...

Bagi aku apa salahnya jika dorang piara baby tu...ketepikan semua cacian dan tohmahan orang di sekeliling...baby tu x berdosa biar secebis zarah pun...yang berdosa dan sepatutnya bertanggungjawab ialah ibu bapanya...dan tidakkah mereka terfikir dengan membuang bayi itu akan lagi menyusahkan mereka sendiri???Sekarang kes ini sudah menjadi kes polis dan sudah tentu mereka akan diburu...sampai bila mahu bersembunyi???Lambat laun akan kedapatan jugak...

Dan tadi aku terbaca post di website Wardinah Saffiyah yang ada kaitannya dengan perkara ini...sila baca jika sudi...[KLIK SINI]

Aku sedar...bagi yang beragama Islam sekiranya bayi ini dilahirkan dan ibubapanya mahu bertanggungjawab, ada beberapa perkara yang perlu dititikberatkan...pertamanya bayi tersebut tidak boleh dinasabkan kepada bapanya...haruslah di Bin @ Binti kan dengan Abdullah...dan seterusnya mengenai hak wali jika bayi tersebut perempuan...pembahagian harta dan sebagainya...tanya la kepada mereka yang pakar tentang ini...anda pasti dapat jawapannya...

Kawan2...mari la kita sedekahkan Al-Fatihah kepada bayi ini...semoga dia menjadi penghuni syurga...dan kita berdoalah juga kepada ibu bapa bayi ini semoga mereka diberikan hidayahNYA...amin

Pssst : sedih tak terkata...

3 comments:

Miss N™ said...

ishh..! xsanggup cik nur nak tgk..kesian..!

ape2pun cik Nur dah follow sini.. :)

Mishter Izwän said...

follow sini.
blog awak berat laah . custom balik la. hehehe .

follow sy at speechless009.blogspot.com

♥ Juliana Violet ♥ said...

Salam dear,
Sorry Vee nak awak email Vee contact num ke juliana.v.mifa@gmail.com boleh?
Vee ingatkan buku dah dapat tp vee baru dpt tau tak dpt lagi.
Email Vee ye?